31. 1937 Chrysler C15 Custom Imperial LeBaron Town Car

Avagy: Driving Mrs. Chrysler

 chrysler_c15_custom_imperial_lebaron_limousine_1937_for_mrs_chrysler_right.jpg

Ezt az autót a konszern alapítója, Walter P. Chrysler készíttette a New York-i székhelyű LeBaron karosszériaépítőnél a felesége, Della Viola Forker Chrysler részére. Az alapot egy szériakivitelű C15 Imperial adta, de a tűzfal mögötti rész teljesen egyedileg készült. Az autó tengelytávja 140 inch (356 cm), bár egy forrás szerint 144 inch, ami az egy évvel későbbi, C20-as modellhez tartozó adat. Lehetséges, hogy egy újabb alvázra építették a korábbi karosszéria alapját? Az autó teljes hossza 228 inch (579 cm), szélessége 78 inch (198 cm), magassága pedig 70 inch (178 cm). Óriási méreteinek megfelelően a márka legnagyobb motorja hajtotta a kocsit, amely egy 323,5 köbhüvelykes (5,3 literes) soros nyolchengeres volt 130 lóerővel. Bár ez akkoriban elég tisztességesnek számított, de jócskán elmaradt a Cadillac vagy a Packard korabeli csúcsmodelljeitől, melyek jellemzően 7000 köbcenti feletti motorokkal és 170-180 lóerős teljesítménnyel készültek.

A motorerő hiánya azonban valószínűleg nem nagyon zavarta az 1876-os születésű Dellát, hiszen a LeBaron elképesztő kényelmű és minőségű karosszériát készített, ráadásul alumíniumból! A felszereltséghez tartozott az automata hátsó ablakemelő is(!), melynek működési elve egészen szokatlan. Az ablak leengedése ugyanis egy rugós szerkezetet húz fel, amelyet aztán az első ajtó külső(!!!) kilincsének felhúzásával lehet működésbe léptetni. A fura megoldás teljesen érthetővé válik, ha hozzávesszük, hogy egy nyitott első üléssorú, vagyis kifejezetten sofőrös használatra tervezett autóról van szó, ahol az ablak felhúzása is egyértelműen a személyzet feladata volt. De lássuk a szerkezet működés közben is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Spectacular anti-pestering feature on the equally spectacular one-off 1937 @chrysler #imperial #towncar ordered by Walter for Della Chrysler. Discovered during the restoration! #chrysler #classiccar

Graham Kozak (@grahamkozak) által megosztott bejegyzés,

 

Sajnos Mrs. Chrysler nem sokáig élvezhette gyönyörű és egyedi autóját, ugyanis 1938-ban váratlanul elhunyt. Vigasztalhatatlan özvegye gyönyörű síremléket emelt szeretett feleségének, akit a Westchester megyei Sleepy Hollow temetőben helyeztek végső nyugalomra New York államban. Autóját lánya, Bernice Chrysler Garbisch örökölte meg, majd egy későbbi tulajdonosa a Long Island-i Vanderbilt Museumnak adományozta 1959-ben. Az autó itt állt, többé-kevésbé elfeledve egészen 2010-ig, amikor is rábukkant jelenlegi tulajdonosa, az ismert autógyűjtő Howard Kroplick - méghozzá teljesen véletlenül!

chrysler_memorial.jpg

A Chrysler-család sírboltja

Mr. Kroplick ugyanis más ügyben kereste fel a múzeumot - éppen egy kiállítást szervezett a Vanderbilt-kupa történetéről, amihez kölcsön akarta kérni a náluk lévő 1909-es REO-t. Ekkor vette észre a múzeum raktárában a hatalmas fekete autót, amihez még csak hasonlót sem látott sosem. Kérdésére csak annyit válaszoltak: "Ó, az egy Chrysler! Maga nem egy Chryslert akar."

Ebben azért elég erősen tévedtek. :) Mr. Kroplick meg akarta szerezni az elképesztő történetű, egyedülálló autót, így addig járt a múzeum nyakára, amíg 2012 januárjában egy privát aukciót szerveztek az értékesítésére. De a győztes licit sem volt még elegendő, hogy valóban a birtokába kerüljön a kocsi. Mivel a múzeum közintézmény, így az autó hivatalos tulajdonosa Suffolk megye volt, és így még a megyei közgyűlésnek is rá kellett bólintania az adás-vételre. Szerencsére a testület nem gördített újabb akadályt Howard elé, elvégre ez a múzeumnak hat számjegyű bevételt jelentett.

chrysler_c15_custom_imperial_lebaron_limousine_1937_for_mrs_chrysler_rvl.jpg

A fedett hátsó sárvédő igen népszerű volt ekkoriban, a hátsó lámpák elhelyezése viszont szokatlan

A kocsi elég rossz állapotban volt, főleg a karosszéria kőrisfa vázának rekonstruálása bizonyult bonyolult feladatnak. Mégis, mikor megkérdezték a tulajdonost, hogy mi volt a restaurálás legnehezebb része, annyit válaszolt kuncogva, hogy: "Kifizetni. Habár sokan megkérdezik, hogy mennyibe került restaurálni, erre nem tudom a választ, mert sosem adtam össze a számlákat. És azt hiszem, nem is fogom. Rengeteg örömet okozott, és továbbra is nagyon izgalmas élmény."

chrysler_c15_custom_imperial_lebaron_limousine_1937_for_mrs_chrysler_before_restoration.jpg

Ilyen szomorkás állapotban találtak rá 2010-ben

Mr. Kroplick véleményével nem nagyon lehet vitatkozni, hiszen amióta felébresztette ezt a lenyűgöző autót Csipkerózsika-álmából, valósággal elhalmozzák díjakkal a különböző Concours d'Elegance szépségversenyeken és klasszikusautó-túrákon.

chrysler_c15_custom_imperial_lebaron_limousine_1937_for_mrs_chrysler_fvr.jpg

2014 Pebble Beach Concours d'Elegance: kategóriagyőzelem (American Classic Closed)

A cikk elkészítéséhez jelentős segítséget nyújtott Jim Donnelly cikke a hemmings.com-on.