@eszkütyü: Nehéz kérdés.
Azt mindenképpen hozzá kell tenni, hogy ez a karosszériaforma már a harmincas években is anakronisztikusnak számított, nagyon kevés és egyre-egyre kevesebb ilyen egyedi kivitelű "Town Car", "Town Brougham" vagy franciásan "Coupe de Ville" jellegű kocsi készült.
Valójában az eredete még a lovaskocsik idejébe nyúlik vissza, ahol teljesen természetes volt, hogy a kocsis szabadon van. De egészen a húszas évekig az átlagos autókból is inkább a nyitott Tourer, Roadster kivitelek voltak a legnépszerűbbek, mert zárt karosszériát gyártani a favázak komplikáltsága és a technológia ismeretlensége miatt viszonylag drága volt. Így eleinte, a századfordulón és a tízes években a nyitott sofőrülés egyszerűen spórolás volt, meg hát a vezetőnek amúgy is ki-be kellett ugrálnia a kocsiból, hogy a tulajdonosnak ajtót nyisson és esernyőt tartson, ha szükséges.
Én azért azt is kevésbé gondolom, hogy "derogált" volna egy levegőt szívni a sofőrrel - végső soron mégiscsak egy alkalmazottról beszélünk akinek nem muszáj feltétlenül tudnia mindenről, ami a hátsó ülésen elhangzik. De ez vice versa működik - néha biztos jobb csak az utat és a forgalmat figyelni, mint az urak marhaságait hallgatni.
Korábbi olvasmányaimból rémlik egy olyan indok is, hogy a nyitott sofőrülés tulajdonképpen egy biztonsági funkció is, mert megakadályozza, hogy a zárt, fűtött kocsiszekrényben a sofőr elpilledjen. És tegyük hozzá azt is, hogy ebben az időben azért az ablakok páramentesítése sem volt még olyan jól megoldott, mint a későbbi évtizedekben. De ahogy a karosszériaépítés fejlődött, és elterjedtek az all-steel felépítmények, ki is ment a divatból ez a kivitel, és már tényleg csak azok vásároltak ilyet, akik a státuszukat kívánták ezzel mutatni. Ennyi kellemetlenséget pedig szerintem bőven elviselt valaki cserébe azért, hogy a Nagy Válság idején a Chrysler-család sofőrje lehetett.
Ezeket a nyitott sofőrfülkés limuzinokat sosem értettem. Oké, hogy az előkelő népek olyan magasan hordták az orrukat, hogy derogált nekik egy levegőt szívni a sofőrrel, de ezen túl milyen külön előnyt jelentett, ha a csóri fagyoskodik vagy szarrá is ázik?
@konrada: A boldog klasszik időkhöz tennék némi pontosítást. :-)
Körülbelül 1936-tól számítható a General Motors-nál az egységes karosszériák bevezetése. Az eredeti felállás körülbelül úgy nézett ki, hogy:
- A-body -> Chevrolet, Pontiac és a legolcsóbb Oldsmobile
- B-body -> Oldsmobile, Buick és a Series 50 LaSalle
- C-body -> Oldsmobile 90/98, Buick Super/Roadmaster és a nagyszériás Cadillac-ek (melyeket a Fisher karosszált , míg a nagy limuzinokat a Fleetwood).
Az első 20-25 évet viszont én semmiképpen sem nevezném a GM-nél átcímkézésnek. Pontosan az évente megújított dizájn miatt ugyanis a karosszériák gyártása rendkívül költséges volt, és GM jelentős összeget spórolt azon, hogy a vázszerkezet a különböző típusoknál egységesítve lett, még ha a külső lemezek különböztek is.
De ekkor még az alvázak és a motorok a kasztnitól függetlenül teljesen egyediek voltak. Meg kell nézni pl. egy 1949-es Oldsmobile 98 Holiday Coupe-t és egy 1949-es Buick Roadmaster Rivierát. Mindkettő C-body, nagyon hasonló vonalakkal és szinte azonos tetőkialakítással, viszont a Buickban soros nyolchengeres motor volt, az Olds'-ba viszont V8-ast szereltek. Előbbihez a Buick saját fejlesztésű Dynaflow automatáját lehetett rendelni, míg az utóbbihoz a Cadillac által is használt Hydramatic-ot.
Sőt, még az 1961-ben megjelent, mid-size A-body modelleknél is igyekeztek még eleinte önálló karaktert adni a márkákra jellemző hajtásláncokkal (pl. négyhengeres Pontiac Tempest vs. V6-os Buick Special). A nagyon csúnya átcímkézgetések csak a hetvenes évektől váltak jellemzővé, szerintem.
@deak.atti:
De még mekkora!
...még a boldog klasszik időkben is - amikor az azonos tipusú autókat évfolyam alapján meglehetett különböztetni (a'la 50'-es évek) - cimkézték már át autóikat bőszen. (...de lehet, már bőven előbb is, mert a világháború előtti Opeleknél is voltak ilyen oda-vissza tipusok...)
A GM mindig is nagy volt ebben. Amikor 2005-ben megvette a becsődölt Daewoo-t, az összes autó át lett nevezve Chevrolet valaminek. Egy airbrush dizájner ismerősömnek volt akkoriban egy 7.4-es Chevy Vandura busza, tehát rögtön mindenki cikizte, hogy milyen szép Daewoo busza van ... :o)
Egyetértek, Marchionne úr egy inverz Carlos Ghosn.
Amit én igazán sajnálok a Chrysler iránti szívszerelmem miatt. Bár ahány halál közeli élményt átéltek már Auburn Hills-ben, én őszintén reménykedek benne, hogy egy tehetségtelen olaszt is képesek lesznek túlélni.
@sandrew: Ne menjen el a kedved a reakciók írásától.
Maga a cikk teljesen rendben van.
Persze minden blogger tudja, hogy az ilyesféle listák szubjektívek, és mindig lesz valaki, aki hozzátenne, elvenne, változtatna, s ezt meg is írja kommentben. Ha már egyszer így lett kitalálva ez a blog-intézmény.
Nincs ezzel semmi baj.
Én csupán a "csikós mint űbermértékegység" megfogalmazást vitattam, mert nekem nem különösebben tetszik a stílusa, és nem tetszik, hogy a nagyszámú törzskommentelője mind kel-fekszik a gyönyörtől.
Érdekes módon ellenvélemény meg soha nincs.
Elárulom miért.
Mert azokat kihajítja a blogjáról, mint spec engem is.
Sőt pontosítok, nem is ellenvéleményem volt, csupán javasolni merészeltem valamit, amire sértett-pökhendi stílusban válaszolt.
Aztán kivitatkoztam magam a blogjáról.
Hát ennyi a véleményem a csikósi magasságról, és Neked is csupán ezt jeleztem tömörített formában.
@röf: komolyan mondom, nem értem. Ez csak egy dicséret akart lenni, semmi több. Csikóst lehet nem szeretni, de azt nem tudjátok elvitatni tőle, hogy ő egy vérbeli profi öreg róka, aki nem a neten kezdte az újságírást. Cikkei jól olvashatóak, nyelvhelyesek. Autótörténeti anyagai érdekesek, alaposak és az adatok, tények tekintetében nehéz hibát találni bennük. Ugyanezek igazak a fenti írásta is, csak ennyi lett volna. Mindig megbánom a hozzászólogatást, mert folyton akad valami okostojás aki mindenbe képes belekötni, meg 1-2 másik kontrázó. Grat urak, levettétek a lényeget: vesszen a "csikóséltető kö***g"
Szubjektív toplista a legjobb kocsikkal
100 autó, amit látnod kell
Utolsó kommentek:
Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2021.06.12. 11:36:23
Azt mindenképpen hozzá kell tenni, hogy ez a karosszériaforma már a harmincas években is anakronisztikusnak számított, nagyon kevés és egyre-egyre kevesebb ilyen egyedi kivitelű "Town Car", "Town Brougham" vagy franciásan "Coupe de Ville" jellegű kocsi készült.
Valójában az eredete még a lovaskocsik idejébe nyúlik vissza, ahol teljesen természetes volt, hogy a kocsis szabadon van. De egészen a húszas évekig az átlagos autókból is inkább a nyitott Tourer, Roadster kivitelek voltak a legnépszerűbbek, mert zárt karosszériát gyártani a favázak komplikáltsága és a technológia ismeretlensége miatt viszonylag drága volt. Így eleinte, a századfordulón és a tízes években a nyitott sofőrülés egyszerűen spórolás volt, meg hát a vezetőnek amúgy is ki-be kellett ugrálnia a kocsiból, hogy a tulajdonosnak ajtót nyisson és esernyőt tartson, ha szükséges.
Én azért azt is kevésbé gondolom, hogy "derogált" volna egy levegőt szívni a sofőrrel - végső soron mégiscsak egy alkalmazottról beszélünk akinek nem muszáj feltétlenül tudnia mindenről, ami a hátsó ülésen elhangzik. De ez vice versa működik - néha biztos jobb csak az utat és a forgalmat figyelni, mint az urak marhaságait hallgatni.
Korábbi olvasmányaimból rémlik egy olyan indok is, hogy a nyitott sofőrülés tulajdonképpen egy biztonsági funkció is, mert megakadályozza, hogy a zárt, fűtött kocsiszekrényben a sofőr elpilledjen. És tegyük hozzá azt is, hogy ebben az időben azért az ablakok páramentesítése sem volt még olyan jól megoldott, mint a későbbi évtizedekben. De ahogy a karosszériaépítés fejlődött, és elterjedtek az all-steel felépítmények, ki is ment a divatból ez a kivitel, és már tényleg csak azok vásároltak ilyet, akik a státuszukat kívánták ezzel mutatni. Ennyi kellemetlenséget pedig szerintem bőven elviselt valaki cserébe azért, hogy a Nagy Válság idején a Chrysler-család sofőrje lehetett.
Bejegyzés: 31. 1937 Chrysler C15 Custom Imperial LeBaron Town Car
Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2021.06.12. 11:19:48
Bejegyzés: 31. 1937 Chrysler C15 Custom Imperial LeBaron Town Car
eszkütyü 2021.05.21. 19:22:17
Bejegyzés: 31. 1937 Chrysler C15 Custom Imperial LeBaron Town Car
bone · http://www.bernepper.hu 2021.05.21. 18:14:12
Bejegyzés: 31. 1937 Chrysler C15 Custom Imperial LeBaron Town Car
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2020.07.24. 09:08:19
Bejegyzés: 31. 1937 Chrysler C15 Custom Imperial LeBaron Town Car
Swift Sedan 2018.02.07. 09:33:51
Bejegyzés: 25. 1962 Peugeot 404 Cabriolet
Rézfánfütyülő fűzangyal 2018.01.17. 18:35:34
Bejegyzés: 30. 1938 Graham Model 97 Supercharger Six Saoutchik Cabriolet
2018.01.15. 18:06:32
Mondjuk az eredeti nekem jobban bejön, a későbbi változat már kevésbé.
Bejegyzés: 30. 1938 Graham Model 97 Supercharger Six Saoutchik Cabriolet
pobeda 2018.01.14. 17:10:00
Bejegyzés: 30. 1938 Graham Model 97 Supercharger Six Saoutchik Cabriolet
hangacsi · http://www.hangacsi.blog.hu 2017.08.18. 13:54:33
Bejegyzés: Második ütem
Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2017.08.11. 09:53:34
Körülbelül 1936-tól számítható a General Motors-nál az egységes karosszériák bevezetése. Az eredeti felállás körülbelül úgy nézett ki, hogy:
- A-body -> Chevrolet, Pontiac és a legolcsóbb Oldsmobile
- B-body -> Oldsmobile, Buick és a Series 50 LaSalle
- C-body -> Oldsmobile 90/98, Buick Super/Roadmaster és a nagyszériás Cadillac-ek (melyeket a Fisher karosszált , míg a nagy limuzinokat a Fleetwood).
Az első 20-25 évet viszont én semmiképpen sem nevezném a GM-nél átcímkézésnek. Pontosan az évente megújított dizájn miatt ugyanis a karosszériák gyártása rendkívül költséges volt, és GM jelentős összeget spórolt azon, hogy a vázszerkezet a különböző típusoknál egységesítve lett, még ha a külső lemezek különböztek is.
De ekkor még az alvázak és a motorok a kasztnitól függetlenül teljesen egyediek voltak. Meg kell nézni pl. egy 1949-es Oldsmobile 98 Holiday Coupe-t és egy 1949-es Buick Roadmaster Rivierát. Mindkettő C-body, nagyon hasonló vonalakkal és szinte azonos tetőkialakítással, viszont a Buickban soros nyolchengeres motor volt, az Olds'-ba viszont V8-ast szereltek. Előbbihez a Buick saját fejlesztésű Dynaflow automatáját lehetett rendelni, míg az utóbbihoz a Cadillac által is használt Hydramatic-ot.
Sőt, még az 1961-ben megjelent, mid-size A-body modelleknél is igyekeztek még eleinte önálló karaktert adni a márkákra jellemző hajtásláncokkal (pl. négyhengeres Pontiac Tempest vs. V6-os Buick Special). A nagyon csúnya átcímkézgetések csak a hetvenes évektől váltak jellemzővé, szerintem.
Bejegyzés: A 10 legfeleslegesebb autóipari átcímkézés
konrada 2017.08.11. 08:49:34
De még mekkora!
...még a boldog klasszik időkben is - amikor az azonos tipusú autókat évfolyam alapján meglehetett különböztetni (a'la 50'-es évek) - cimkézték már át autóikat bőszen. (...de lehet, már bőven előbb is, mert a világháború előtti Opeleknél is voltak ilyen oda-vissza tipusok...)
Bejegyzés: A 10 legfeleslegesebb autóipari átcímkézés
deak.atti 2017.08.10. 23:35:38
Chevrolet Lacetti = Daewoo Nubira III ...
A GM mindig is nagy volt ebben. Amikor 2005-ben megvette a becsődölt Daewoo-t, az összes autó át lett nevezve Chevrolet valaminek. Egy airbrush dizájner ismerősömnek volt akkoriban egy 7.4-es Chevy Vandura busza, tehát rögtön mindenki cikizte, hogy milyen szép Daewoo busza van ... :o)
DA
Bejegyzés: A 10 legfeleslegesebb autóipari átcímkézés
2017.08.10. 22:49:34
Bejegyzés: A 10 legfeleslegesebb autóipari átcímkézés
Burgermeister 2017.08.10. 22:05:49
Suzuki forenza = chevrolet lacetti
Suzuki sx4 = fiat sedici
Bejegyzés: A 10 legfeleslegesebb autóipari átcímkézés
Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2017.08.10. 11:48:27
Egyetértek, Marchionne úr egy inverz Carlos Ghosn.
Amit én igazán sajnálok a Chrysler iránti szívszerelmem miatt. Bár ahány halál közeli élményt átéltek már Auburn Hills-ben, én őszintén reménykedek benne, hogy egy tehetségtelen olaszt is képesek lesznek túlélni.
Bejegyzés: A 10 legfeleslegesebb autóipari átcímkézés
Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.08.10. 11:38:58
Bejegyzés: A 10 legfeleslegesebb autóipari átcímkézés
röf 2017.08.06. 07:30:36
Maga a cikk teljesen rendben van.
Persze minden blogger tudja, hogy az ilyesféle listák szubjektívek, és mindig lesz valaki, aki hozzátenne, elvenne, változtatna, s ezt meg is írja kommentben. Ha már egyszer így lett kitalálva ez a blog-intézmény.
Nincs ezzel semmi baj.
Én csupán a "csikós mint űbermértékegység" megfogalmazást vitattam, mert nekem nem különösebben tetszik a stílusa, és nem tetszik, hogy a nagyszámú törzskommentelője mind kel-fekszik a gyönyörtől.
Érdekes módon ellenvélemény meg soha nincs.
Elárulom miért.
Mert azokat kihajítja a blogjáról, mint spec engem is.
Sőt pontosítok, nem is ellenvéleményem volt, csupán javasolni merészeltem valamit, amire sértett-pökhendi stílusban válaszolt.
Aztán kivitatkoztam magam a blogjáról.
Hát ennyi a véleményem a csikósi magasságról, és Neked is csupán ezt jeleztem tömörített formában.
Bejegyzés: A rossz autók természetéről
enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.08.06. 06:37:11
Bejegyzés: A rossz autók természetéről
sandrew 2017.08.06. 00:08:48
Bejegyzés: A rossz autók természetéről